Att träna samtalsmetodik inom ramen för ett ledarskap inom en människobehandlande organisation

Idag hade vi samtalsövningar. Vi fick göra olika övningar där vi fick lära oss om vilka villkor och förutsättningarna det finns att leda ett samtal i en ledarroll och då se vilken skillnad det är att leda ett behandlande, utredande eller annan kategori av samtal. Vi fick två övningar som vi basgruppsviss skulle hantera genom samtal.  Vi delade upp rollerna så att några fick gestalta ledare, andra medarbetare sedan fick man byta roll så att alla fick vara chef och medarbetare . Efter övningarna fick man reflektera över hur det kändes att ha rollen som chef och sedan ha rollen som medarbetare.  Det var en väldigt givande övning, det är inte alltid så lätt att vara chef och ge ett tufft beslut till sina medarbetare.

Vi fick även välja två kort ifrån ett bord som beskriver vart vi befinner oss just nu i livet och vart vi vill befinna oss om 5 år. Det var roligt att höra vart mina gruppisar befinner sig i livet och höra vart de vill befinna sig om 5 år.

Detta var det sista seminariet vi hade på UNI. Om 2 veckor börjar VFU:n. JAG LÄNGTAR SÖNDER!! Jag skall bara lämna in min hemtentamen nästa vecka sedan börjar mitt VFU äventyr. Jag skall ha min VFU på socialtjänsten i Borås i tio veckor och sedan skall jag ha 10 veckor på en gymnasieskola i Göteborg och gå bredvid en kurator.

Just nu sitter jag på tåget till Göteborg och jag tycker att det skall bli så skönt att slippa pendla fram och tillbaka till Karlstad då det verkligen tar på krafterna att pendla fram och tillbaka. Tur att man inte behöver göra det på 8 månader framöver. Visst jag kommer behöva pendla till Borås men det tar bara 40 minuter och det är så smidigt att pendla med 100 bussen.   Nä nu skall jag läsa lite på tåget  vi hörs.

 


 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

socionomenparre.blogg.se

Min studentblogg där jag lägger upp allt som händer gällande studierna,studentlivet och allt som kretsar kring universitet.

RSS 2.0